Thursday, November 6, 2008

Maafkan orang islam KHOO KAY KIM




Bismillahirrahmanirrahim…
“Kita sebagai mahasiswa mestilah ambik cakna tentang isu-isu semasa perihal yang berlaku disekeliling kita” inilah antara kata-kata bakal YDP kita yang baru sufi yang acap kali dilontarkan kepada kita. Ish benda sama la cakap, benda sufi ni ??? detik hati penulis (sori sufi termengumpat dalam hati).

Dah la penulis tak minat sejarah ajak plak gi program ni..huhu..entah kenapa akhirnya selepas makan direstoran keluarga berbekalkan 2 biji roti canai kosog dan secawan teh 0 panas, langkah penulis dikuatkan oleh Allah s.w.t ditambahkan lagi dengan ajakan member2 untuk ke dewan bankuet mendengar forum sempena HARI INTEGRITI NASIONAL yang mana panel ialah Profeser Emiritus Dato' Khoo Kay Kim. Jam menunjukkan 9 lebih..ish boringnya dengar ni, bosan r citer ni bisik penulis ke telinga ALANG (bukan nama sebenar)..dia tersenyum..hehe..mengantuknya!!!..tesengguk-sengguk dah ni TAPI penulis masih menguatkan mata untuk terus bertahan, Alhamdulillah mata penulis tiba-tiba menjadi segar tatkala penonton-penonton mula bertanyakan soalan,pelbagai isu dikupas.


Alhamdulillah walaupun panel yang dijemput bukanlah seorang islam tapi mampu mengetahui islam, mampu berbicara tentang ISLAM, syukur kepada ALLAH kerana penulis dipilih menghadiiri ceramah ini, sememangnya membuka minda sebagai seorang mahasiswa.Menyentuh soal pendidikan, apa yang dapat penulis ambik pointnya, pendidikan kita masih lagi terkongkong,kebanyakan pelajar mahasiswa/I dididik untuk mendapat A dan keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan,menghafal sesuatu perkara untuk score A, di tonjolkan dengan pekerjaan yang bakal diperolehi jika cemerlang dsbgnya. Ya ianya tidak salah, tapi kita sebenarnya terlupa satu perkara, kita kurang dididik ilmu yang diperolehi adalah untuk diamalkan,mengahafal bukan pendidikan, kita juga terlupa mendididik akhlak muda remaja..

kesannya lihatlah sekarang jika cemerlang dalam peperiksaan sekalipun, budaya kurang sihat seperti berdating , merokok,melepak di pusat membeli belah,tidak menutup aurat(4 muslim) masih berleluasa di ipt seluruh negara, so dimana pendidikan yang sebenarnya???? Solution system kita perlu diperbetulakn.

Banyak lagi isu2 lain yang telah dikupas antaranya soal politik,kebudayaan,hak istimewa orang melayu dan lain2. Ada juga antara soalan2 panel yang mampu mencuit hati penulis antaranya dari seorang pensyarah yang berbunyi “prof saya nak prof jawab dengan ikhlas pada hari jumaat yang barakah ini, dari hati prof “APAKAH PAS MAMPU MENTADBIR NEGARA KITA 1 HARI NANTI???

Ada juga soalan2 pedas dari pelajar2 kita yang antara lain menyifatkan BAHAWA SAYA SEAKAN-SEAKAN DITIPU OLEH SEJARAH SEBAB MENURUT PEMBACAAN SAYA TERDAPAT SEBAHAGIAN TOKOH2 TERTENTU SAJA YANG DIANGKAT SEBAGAI ORANG YANG BERJASA PADA NEGARA DAN YANG LAIN TIDAK PULA DI BERITAHU dalam buku teks dan sebagainya…( rasa kenal orang tanya soalan ni..heheheh)

DAN PALING PENTING ADA SUATU KATA2 YANG KELUAR DARI MULUT SEORANG PROFESOR BUKAN ISLAM INI BILA MANA BERBINCANG TENTANG KEAGAMAAN IALAH KATANYA ‘MASALAHNYA ORANG ISLAM TIDAK FAHAM ISLAM, TAPI ORANG ISLAM TIDAK MEMBERI PENJELASAN KEPADA ORANG BUKAN ISLAM, ISLAM AGAMA UNIVERSAL BUKAN HANYA UNTUK MELAYU SAHAJA,ORANG ISLAM MUBALIGH YANG PERLU MENYAMPAIKAN ISLAM KEPADA ORANG BUKAN ISLAM, ADA SATU CONTOH KADANG2 BILA NON MUSLIM BAGI SALAM, ORANG ISLAM CAKAP ISH MANA BOLEH BUKAN ISLAM UCAP SALAM, KADANG2 JUGA MASA ORANG2 ISLAM SEDANG BERBINCANG TENTANG ISLAM BILA NON MUSLIM DATANG ORANG ISLAM BOLEH KATA TAK LEH DENGAR SEBAB BUKAN ISLAM DAN SEBAGAINYA.. WHY NOT??

Bagaikan panahan yang menusuk jiwa tatkala mendengar ucapan ini, hati penulis tersentuh bila mana ianya di ucapkan oleh seorang yang bukan islam, apakah jawapan kita?? Apakah peranan kita?? Sanggupkah setiap detik dan saat kita sanggup membiarkan mereka yang bukan islam disekeliling kita tidak faham tentang islam??? Tidakkah terdetik dihati kita perasaan kesihan kan mereka kerana tidak faham tentang islam??
Tidakkah kita merasa bersalah kerana tidak member penjelasan yang sebenar tentang islam kepada mereka?? Tidakkah kita rasa bersalah jika kita membiarkan 1 saja non muslim mati tanpa ada sedikit pun perkhabaran tentang keindahan islam yang sempat kita ceritakan kepadanya??? Apakah kita tidak rasa bersalah tatkala menghadap Tuhan, tanpa sedikit pun kita tidak sempat menyampaikan kebenaran satu2nya ajaran islam kepada orang bukan islam??? Tidakkah kita takut andai satu saat nanti orang bukan islam menuntut dihadapan Allah bahawa kegagalan dia mengenal islam disebabkan orang islam yang tidak pernah menceritakan ISLAM kepada mereka??? Astaghfirullahala’zim berdosanya kita ya !!!

JADI FIKIR-FIKIR KANLAH!!!! Apakah solution yang seharus kita lakukan, disini kita dapat melihat kewajipan kita seharusnya menyampaikan dakwah kepada mereka, kita sebagai orang islam seharusnya mengubah mindset kita dalam memahami islam sesuai dengan keadaan semasa mungkin kita perlu lebih banyak mengkaji bagi mencari jawapan dan bertindak segera , TAPI DALAM MASA YANG SAMA JUGA TIDAK MENGABAIKAN DAKWAH KEPADA ORANG2 ISLAM SENDIRI (SAHABAT2,KELUARGA,ROOMATE DSBNYA)SEKADAR PERKONGSIAN DARI HATI penulis..apa yang baik semuanya dari Allah dan yang kurang itulah kelemahan penulis sendiri …hakikatnya kedua-duanya dari Allah… (mintak maaf tak pandai nak susun ayat,kalau ada salah dan silap minx sahabat2 betulkan)

2 comments:

Mohamad Noradli Bin Hashim said...

Hafiz, panjang sangat la artikel ni. Dah la rapat sangat tulisan dia. Naik juling biji mata tengok. Hehe. Tp pe2 pon mmg isi mntap gle. Hakikatnya, kte yg bawa Islam, tp kita yg pekup Islam tu utk org tertentu je.

HAMBA ALLAH said...

TQ en bidah kena bagi komen,apa macam skg blog aku??ok x??hehhee