Wednesday, April 8, 2009

VIRUS MAHA DAHSYAT

Alhamdulillah,pertama sekali saya mengajak diri saya dan sahabat-sahabat sekalian untuk meningkatkan perasaan syukur kita kepada Allah dengan berusaha merapatkan diri kepada Allah dengan penuh kehinaan sebagai hambaNya dimuka bumi ini.


Entah kenapa tiba-tiba fikiran saya melayang,hati dihimpit keresahan tatkala melihat gelagat2 sahabat2 saya di kafetaria sejak akhir-akhir ini. Saya merasa bimbang apakah akan berlaku jika keadaan ini berterusan,keadaan ini yang saya maksudkan ialah kecenderungan lelaki dan perempuan yang menjadikan alasan untuk belajar berdua-duan di kafetaria,jika sekalipun bersama dengan kumpulan yang ramai (melebihi 2 orang) jarak pula tidak dijaga,rapat dan dekat malah boleh sampai bersentuhan antara satu sama lain. Saya tidak berhak untuk mengkritik tetapi ingin mencari persoalan di sebalik kemerebakan virus ini yang begitu cepat seakan-akan sukar dibendung lagi.

Saya sendiri tertanya-tanya apakah peranan yang sepatutnya saya dan anda pembaca sekalian lakukan untuk membendung virus ini. Apakah mengambil jalan endah tak endah dalam erti kata “tidak mahu menjaga tepi kain orang lain”, atau sekadar menjadi pengkritik kepada masalah atau lebih malang turut mencampakkan diri ke dalam gejala ini.

Lantas saya teringatkan kepada saudara2 kita di Palestin,Iraq,Selatan Thailand,Kashmir,Bosnia,Chechnya, Algeria dan lain-lain yang tidak disebutkan disini yang semakin terhimpit dengan pengkhianatan mereka yang TIDAK PERNAH PUAS untuk merobek dan mengoyak akidah umat islam dengan slogan-slogan yang mengaburi umat islam. Mereka menderita,didera,dirogol,dibunuh malah lebih kejam dibakar selepas dibunuh. Apakah kita tidak mengetahui akan hal ini???


Tapi kita disini seakan-akan tenggelam dalam arus yang air yang deras mengalir. Benarlah sebenarnya ujian kesenangan itu sebenarnya adalah lebih maha dahsyat berbanding ujian kesusahan.Kesenangan sebenarnya melekakan kebanyakan kita disini lantas saya teringatkan ayat alquran yang ada menyebut AMAT SEDIKIT MEREKA YANG BERSYUKUR,kitakah itu yang termasuk dalam golongan yang sedikit ATAU KITA YANG BUKAN DARI GOLONGAN YANG SEDIKIT TERSEBUT.Nauzubillah..

Saya mengharapkan sahabat2 sekalian mampu membuka perbincangan kepada permasalahan ini.
APAKAH PERANAN KITA???

No comments: