Tuesday, May 12, 2009

TAWADHUK

Assalamualaikum w.b.t

Firman Allah s.w.t bermaksud:

Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul[234]. Apakah Jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)? Barangsiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudharat kepada Allah sedikitpun, dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.
ALI ‘IMRAN : AYAT 144


[234]: Maksudnya: Nabi s.a.w. ialah seorang manusia yang diangkat Allah menjadi rasul. Rasul-rasul sebelumnya telah wafat. Ada yang wafat karena terbunuh ada pula yang karena sakit biasa. Karena itu Nabi s.a.w. juga akan wafat seperti halnya rasul-rasul yang terdahulu itu. Di waktu berkecamuknya perang Uhud tersiarlah berita bahwa Nabi s.a.w. mati terbunuh. Berita ini mengacaukan kaum muslimin, sehingga ada yang bermaksud meminta perlindungan kepada Abu Sufyan (pemimpin kaum Quraisy). Sementara itu orang-orang munafik mengatakan bahwa kalau Nabi itu seorang Nabi tentulah dia tidak akan mati terbunuh. Maka Allah menurunkan ayat ini untuk menenteramkan hati kaum muslimin dan membantah kata-kata orang-orang munafik itu. (Sahih Bukhari bab Jihad). Abu Bakar r.a. mengemukakan ayat ini di mana terjadi pula kegelisahan di kalangan para sahabat di hari wafatnya Nabi s.a.w. untuk menenteramkan Umar Ibnul Khaththab r.a. dan sahabat-sahabat yang tidak percaya tentang kewafatan Nabi itu. (Sahih Bukhari bab Ketakwaan Sahabat).


Rasulullah s.a.w akan tetap menjadi ikutan bagi orang-orang yang yakin dan percaya kepada hari kebagkitan,iman yang teguh. Walaupun Rasulullah tidak ada disisi kita tetapi apa yang ditinggalkan sangat2 berharga buat kita yang masih mencari erti kehidupan yang sebenarnya.

KISAH TAWADHUK RASULULLAH S.A.W

Rasulullah s.a.w adalah org yg paling tawadhuk,suka merendah diri,tidak gila hormat atau kuasa.Baginda termasuk org yg paling setia memenuhi janji,menyambung tali silaturrahim dan bersikap lemah lembut terhadap org lain.Paling baik pergaulannya,lurus akhlaknya,tidak pernah berbuat kejahatan dan sentiasa menggalakkan kpd perbuatan baik.

Rasulullah bukan termasuk org yg suka mengumpat dan mengutuk.Bukan pula termasuk org yg suka membuat pertengkaran atau pergaduhan dipasar.Tidak pernah membalas keburukan dengan keburukan serupa tetapi lebih suka memaafkan dan berlapang dada.Baginda tidak membiarkan seseorang berjalan dibelakangnya,tidak pernah membeza-bezakan dengan budak pembantunya dlm urusan makan dan pakaian.

Rasulullah tidak pernah menegur pembantunya kerana pekerjaannya yang tidak baik atau kerana tidak mematuhi perintahnya.Baginda mencintai org2 miskin dan suka duduk bersama mereka dan tidak pernah mencela org miskin krn kemiskinannya.
Diantara sifat tawadhuk baginda adalah bahawa baginda memerintahkan para sahabatnya untuk menyembelih seekor domba.

Salah sahabat berkata : “ Akulah yang akan menyembelihnya.”

Sahabat lain berkata: “ akulah yang akan mengulitinya.”

Yang lain pula berkata: “ akulah yang akan memasaknya.”

Maka baginda berkata : “ Akulah yang akan mengumpulkan kayu bakarnya.”

Para sahabat berkata: cukuplah kami sahaja yang akan mengerjakannya ya Rasulullah.”

Mendengar perkataan para sahabat sedemikian Rasulullah s.a.w berkat: “Aku sudah tahu bahawa pekerjaan ini cukup hanya kalian yg mengerjakannya.Namun aku tidak suka adanya perbezaan dgn kalian.Sesungguhnya Allah tidak menyukai hambaNya yg berbeza ditengah-tengah rakannya.” Setelah itu baginda bangkit untuk mengumpulkan kayu bakar.

1 comment:

Anonymous said...

Esselamu aleyküm.. From Turkey