Thursday, October 29, 2009

Muhasabah Ukhuwwah


Salam,saya sangat tertarik dengan cerita nih yang dicopy dari tulisan seseorang...

“Seorang dipilih untuk dijadikan bahan ukhuwwah”, lalu di torture habis-habisan untuk melihat sejauh manakah ukhuwwah antara mereka semua.
Yang lain terkedu melihat gelagat fasi yang bagaikan nak rak menghukum yang seorang ni.
Mana ukhuwwah antum semua? Terdengar seorang fasi melaungkan suara.

Masih ingatkah ini semua??

Masuk hari keempat berprogram,bila yang seorang ni kena torture ngan fasi. Dah ada ahli kumpulan yang boleh membackupnya. Boleh siap tolak fasi balik. Alhamdulillah mungkin ukhuwwah telah mantap.

Rupa-rupanya semua yang dilalui semasa program tersebut hanyalah ilusi teori yang hanya tertulis pada sekeping kertas. Teori ukhuwwah,praktikalnya semasa berdepan dengan situasi. Disitulah nilai ukhuwwah yang sebenarnya.

Saya tertanya kepada diri seandainya saya mati meninggalkan dunia ini, masihkah ada nilai ukhuwwah dimana sahabat2 lah yang akan menjadi orang pertama yang akan menziarahi saya,menolong mengebumikan saya.

Nampaknya saya perlu semakin mengkaji apakah nilai ukhuwwah yang sebenarnya. Mungkin pada pandangan kita,ukhuwwah yang mantap apabila sering kali bersama ketika makan,bermain,belajar dan lain..ya itulah antara ukhuwwah secara fizikal bukan ikatan yang diikat dengan roh.

Ikatan roh lah sebenarnya yang menyatukan hati kita walau jarak memisahkan kita. Macam mana nak makan bersama,bermain bersama kalau sudah jasad semakin berjauhan antara satu sama lain. Apakah yang akan menyatukan kita? Jawapannya ialah roh kita.

Berapa ramaikah antara kita yang sering berdoa untuk sahabatnya yang lain?

Berapa ramaikah antara kita yang menangis dalam berdoa untuk sahabatnya?

Berapa ramaikah diantara kita yang ikhlas menegur sahabatnya tanpa ada kepentingan diri?

Berapa ramaikah diantara kita yang sanggup miscall subuh jika sahabatnya tiada?

Ukhuwwah manis jika dituturkan dengan lidah tetapi menjadi tawar bila berdepan dengan praktikal. Kadang-kadang menjadi lebih pahit untuk ditelan bagi orang yang berhadapan dalam situasi masalah yang memerlukan sokongan sahabatnya.

Mungkinkah saya perlu bermuhasabah diri kembali dan berpijak dibumi yang nyata, saya bukanlah insan yang hidup pada zaman Rasulullah waktu baginda dibaling batu ada sahabat yang sanggup menjadi dinding walau diri terluka. Tika ular ingin mematuk baginda, ada sahabat yang sanggup mengorbankan diri sehingga air mata menjadi bicara.

Kesimpulannya bergantunglah pada Allah,dekatkan diri dengan Allah. Bermuhasabahlah diri selalu...


Saya sendiri pun masih gagal menilai erti ukhuwwah yang sebenar!!

No comments: