Friday, March 4, 2011

SAHABAT



Tiap-tiap kali saya memperkatakan tentang ukhuwwah. Hati ini seperti bergetar. Tidak mampu diungkapkan dengan kata-kata. Ukhuwwah bukanlah sesuatu yang boleh direka-reka. Tetapi ianya merupakan anugerah dari Allah swt. Allah swt menjelaskan didalam Al-Quran bermaksud:

Dan (Dialah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya Dia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. Al-Anfal: 63

Bila masuk je bab ukhuwwah, saya seperti terkedu, bingung pun ada. Yang pasti apa yang diungkapkan tetap tidak akan sama dengan apa yang dirasakan. Kita akan mencintai sahabat dengan sepenuh hati. Apatah lagi ada hadis yang mengatakan antara salah satu dari 7 golongan yang mendapat naungan diakhirat kelak ialah dua orang yang saling cinta mencintai kerana Allah di mana keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah

Biar dimana pun saya, sampai bila-bilapun. Saya berdoa supaya saya tidak akan pernah melupakan sahabat-sahabat saya. Dan semoga Allah meredhai pertemuan dan perpisahan ini..

No comments: