Thursday, February 18, 2010

Masih tidak dapat ku lupa



“Kematian sangat menakutkan walau kepada mereka yang telah bersedia”. Sehingga ke hari ini saya masih terkesan dengan kehilangan arwah sepupu lebih sebulan yang lalu. Sungguh sekejap dan singkat rasanya saat bersama didalam kehidupan ini. Waktu ini saya sedang bercuti dikampung. Hati saya di serang gundah gulana sehingga menyebabkan tidur saya terganggu. Saya terfikir dan terus terfikir mengenai kematian, sehinggakan saya tersedar kembali jam 3 pagi lebih selepas tidur jam 1 pagi lebih. Air mata saya mengalir di kesunyian malam.Kenapa begitu sekali? saya tidak pasti apakah sebab terasa akan kehilangan arwah atau kerana terlalu takut memikirkan kematian?

Begitu banyak tanda-tanda yang menunjukkan arwah akan pergi. Jika ditelusuri bagaikan sebuah drama kehidupan yang saya tonton di televisyen,itulah yang saya rasakan. Bagaikan mimpi,itulah luahan kakak saya. Mungkin bagi mereka yang pernah kehilangan mereka orang yang tersayang lebih lagi merasai perasaan tersebut.

Entahlah, saya masih lagi tidak menyangka pemergiannya sudah lebih sebulan yang lalu,menderita kerana kanser tulang. Arwah yang saya saksikan sendiri dari seorang yang sihat sehinggalah berhadapan dengan keadaan yang sungguh kritikal. Saya mesti menulis,ada sesuatu yang saya ingin kongsikan pada pembaca blog saya. Bukan ingin menceritakan keburukan & sebagainya,paling tidak kita tahu dimana kedudukan kita sehingga ke saat ini.

Banyak cerita-cerita yang saya dengar berkenaan arwah,sewaktui emak dan ayah arwah ingin ke Mekah, arwah banyak memberi sokongan terutama kepada ayah arwah. Ayah arwah memang sangat berat untuk meninggalkan anak yang dikasihi apatah lagi dengan keadaan sakit kanser seperti itu. Tetapi arwah memujuk supaya pergi dan jangan bimbangkan keadaanya. Akhirnya ibu dan ayah arwah bertolak ke Mekah,sepanjang disana arwah sering berhubung dengan ibu dan ayah arwah. Seperti biasa kedengaran seperti seorang yang sihat dan langsung tidak menunjukkan tanda sakit. Walau hakikat arwah sakit, tetapi mampu disembunyikan setiap kali bercakap dan berhadapan dengan orang lain.

Sekembalinya ibu dan ayah arwah dari mekah, ayah arwah terkejut kerana melihat arwah sangat kurus. Sedih itulah perasaannya,manakan tidak. Bila bercakap seperti seorang yang sihat tetapi hakikatnya lain. Hari demi hari berlalu. Saat-saat terakhir kehidupan arwah,arwah berkeinginan sangat untuk berjumpa dengan semua. Arwah juga ada bertanya pada ibu arwah ada terbaca atau tidak mengenai kisah ujian setelah kembali dari mekah dari sebuah buku,arwah ada bertanya kepada adik arwah ada dengar tak lagu nasyid muhasabah cinta..rupa-rupanya lagu itu berkisar tentangnnya. Selain itu arwah juga ada memberitahu kenapa arwah merasa sangat lain,arwah ada bertanya kepada adik arwah ke ini tandanya arwah hendak meninggal? Arwah juga tidak suka dengan televisyen kerana banyak perkara melalaikan? arwah juga bermimpi yang kedua ibu bapa arwah meninggal di mekah dan arwah sendiri meninggal dunia,arwah memberitahu arwah bermimpi dimandikan,dikafan. Arwah bercakap dengan ahli keluarga sehingga ke pagi. walaupun di tegur arwah tetap bertegas untuk terus bercakap,kata arwah jika arwah tidur akan pejam selama-lamanya.Dan hari terakhir sebelum kejadiaan,arwah kelihatan gelisah.

Sangat menyedihkan juga, adik arwah ada terjumpa diari arwah yang tertulis lebih kurang “keredhaanku sehingga ke akhir hayat”. Saat arwah tidak sedarkan diri,air mata keluar mengalir di pipi apabila emak saya sendiri memohon maaf kepadanya. Mungkin ada sesuatu yang ingin diberitahu tetapi jasad sudah tidak berdaya.

Begitukah sekalikah perpisahan. Perpisahan yang memisahkan dunia dan akhirat. Seandainya kita berjauhan dari keluarga,kita menangis dan bersedih tetapi bayangkan perpisahan yang bersifat kekal abadi,lebih menyedihkan bukan?

Kini segala-gala telah terjadi, banyak hikmah yang seharusnya kita perhatikan dan kita ambil pengajaran. Saya masih ingat sewaktu dulu,kami bersama arwah berbincang tentang takutnya kematian berada sorang-sorang dalam kubur,dan kini arwah terlebih dahulu melalui semua itu. Ya Allah,kecut perut saya memikirkan semua ini,gerun,takut,resah gelisah..dan paling penting harus saya persoalkan kepada diri APAKAH PERSEDIAAN SAYA MENGHADAPI PERKARA TERSEBUT?

Masa terus berlalu,siang dan malam silih berganti,kelahiran,kematian, bumi terus berputar pada paksinya. Jasad semakin tua,umur semakin berkurang…sehinggalah suatu hari kita akan bertemu Allah swt,apakah kubur kita menjadi taman-taman syurga atau lubang-lubang neraka,2 pilihan satu keputusan. Keputusan yang ditentu oleh Allah berdasar amalan kita didunia.

Allah ampunkan hambaMu,semoga amal ibadah kita diterima olehNya…amin

Muhasabah Cinta

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

3 comments:

Nor Fadilah Yaacub said...

ya Allah sedinya cerita ni usop,siapa dia usop?

Detik Kematian
Album : Nur Insani
Munsyid : Inteam
http://liriknasyid.com


Tertulis kematian
Pada suratan kehidupan
Namun hanya ALLAH yang tahu
Bilakah ajal bakal bertamu

Detiknya menghampiri
Tanpa petanda yang menanti
Bila tiba saatnya nanti
Tak siapa dapat melarikan diri

[C/O]
Itu hakikat dan kepastian
Hadirnya tidak pernah kita alukan
Tua dan muda, miskin dan kaya
Semua insan pasti melaluinya

Sakit dirasa tidak terkata
Tika dipisahkan jiwa dari jasadnya
Hanya amalan bisa redakan
Bebanan derita di ambang kematian

Denyutan nadi akhirnya terhenti
Bersama nafas yang tak terhela lagi
Kerana jiwa meninggalkan pergi
Pulang kembali untuk menghadap Ilahi

Dari ALLAH kita datang,
KepadaNya kita pasti pulang

Detiknya pasti tiba
Adakah kita bersedia?

HAMBA ALLAH said...

sepupu ana kat ukm,entahlah walaupun sepupu kami sekeluarga sangat2 merasai kehilangan arwah,apatah lagi keluarga arwah. mungkin nte lebih tahu bagaimana rasanya perasaan tersebut. Alhamdulillah malam ni kenduri arwah ke-40,ana sempat membaca ayat2 quran sebentar tadi...

Rasailul Ashwaq said...

Hujung sem lepas bila sakit, setiap malam tak dapat tidur, kalau2 tidur, tidur terus... Masih tidak dapat ku lupa~