Thursday, December 16, 2010

UBATILAH HATI ITU




Saat kita mula menjauh dari Allah, maka hadirlah segala kekusutan dan permasalahan yang membelenggu fikiran.Kita termenung sendirian mencari-cari ubat kepada permasalahan yang timbul. Hati kita tidak tenteram kepada kehidupan. Ada penolakan yang berlaku didalam jiwa tatkala kita terleka dengan pautan dunia. Kita kegelisahan dengan serpihan mazmumah yang sentiasa mencari ruang didalam hati kita. Kita mungkin kebingungan mengapa terkadang kita merasa diri riak, ujub, hebat pada pandangan manusia lain.

Semakin kita tempis bayangan mazmumah semakin ia hadir. Bisikan-bisikan halus mempengaruhi jiwa kita. Itulah syaitan yang sentiasa tidak pernah jemu untuk mengusir manusia dari terus mentaati Allah. Syaitan hadir didepan, belakang malah segenap penjuru semata-mata untuk merosakkan kita. Kita mula mencari manusia lain, padahal tiada sesiapa pun mampu mengatasi masalah kita. Roh kita sakit ubatnya bukan manusia, andai jasad yang sakit maka doktor boleh memberikan ubat. Andai roh yang sakit, itu tanda Allah sayangkan kita..Allah memanggil kita, Allah berbicara lagi dengan kita tentang hakikat menjadi seorang hamba yang tabiatnya dijadikan sentiasa dalam keadaan kegelisahan.

Andai hati sakit, ambillah Al-Quran sebagai ubat, solat berjemaah perlu diperteguhkan, pandanglah sekali lagi langit dan segala ciptaanNya agar kita kembali sedar bahawa hakikatnya kita adalah hamba bukan Pencipta….

No comments: