Thursday, April 7, 2011

PINJAMAN


7-4-2011. Hari ini sekali lagi jiwa saya diuji oleh Allah swt dengan ujian kasih sayangNya Yang hanya Dia Maha Mengetahui hikmah yang terselindung disebalik semua perkara yang terjadi. Handphone saya hilang. Bila diimbas kembali, betapa susahnya untuk mendapatkan handphone tersebut. Masih saya ingat duit tersebut hasil daripada Latihan Industri semasa di Puchong tahun lepas. Duit itu saya bahagikan kepada beberapa bahagian, antaranya untuk peruntukan handphone ini. Seperti tersentak, baru je beberapa semester yang dulu saya kehilangan laptop, kini handphone saya pula hilang.

Bila direjam nafsu sedalam-dalamnya, hati kecil akan bersuara. Bahawa segala yang dimiliki adalah semua milikNya, semua adalah pinjaman dariNya, Dia layak untuk mengambil bila-bila masa segala pinjamanNya.Boleh jadi saya akan kehilangan ibu,bapa,keluarga secara tiba-tiba. Boleh jadi Allah akan mengambil segala nikmat yang ada pada saya. Malah kita sendiri layak diambil nyawa bila-bila masa oleh Allah, semua yang ada pada kita hanyalah PINJAMAN bukan hak mutlak kita. Kita hanya diberi kuasa untuk MEMINJAM & MENJAGA AMANAH ini..

Inilah juga rencah kehidupan, sakit,tawa,tangis,duka,gembira,ceria,kecewa,,semuanya akan mewarnai kehidupan kita, menjadikan kehidupan kita lebih menarik dan pasti akan mengajar kita erti kehidupan yang sementara didunia ini. Sesungguhnya menyedari hakikat diri kita sebagai hamba adalah puncak ketinggian insan. MUHASABAH BUAT HAMBA YANG HINA

JOM HAYATI LAGU INI, SANGAT MEMBERIKAN KEKUATAN PADA JIWA KITA SEBAGAI HAMBA..

Lirik Lagu Opick – Cahaya Hati

Allah engkau dekat penuh kasih sayang
Takkan pernah engkau biarkan hamba-Mu menangis
Karna kemurahan-Mu
Karna kasih sayang-Mu

Hanya bila diri-Mu
Ingin nyatakan cinta
Pada jiwa yang rela dia kekasih-Mu
Kau selalu terjaga yang memberi segala

Allah Rahman Allah Rahim
Allahu Ya Ghafar Ya Nurul Qolbi
Allah Rohman Allah Rahim
Allahu Ya Ghafar Ya Nurul Qolbi

Di setiap nafas di segala waktu
Semua bersujud memuji memuja asma-Mu
Kau yang selalu terjaga yang memberi segala

Setiap mahluk bergantung pada-Mu
Dan bersujud semesta untuk-Mu
Setiap wajah mendamba cinta-Mu cahaya-Mu

Yaa Allah Ya Rahman
Yaa Allah Yaa Alllah Yaa Allah
Ya Nurul Qolbi
Yaa Allah

No comments: