Tuesday, March 20, 2012

KOMUNIKASI KITA

Assalamualaikum wbt..

Kali ini saya nak berkongsi dengan sahabat-sahabat semua berkenaan dengan komunikasi. Perkongsian ini saya dapat hasil daripada ceramah motivasi dan juga lain-lain. Rasa rugi jika ilmu tak dikongsi bersama. Semoga kita sama-sama dapat bermuhasabah dan memperbaiki diri berkenaan dengan komunikasi. InsyaAllah

Pertama sekali, suka saya ingatkan, setiap kali kita mendengar pengisian ataupun tazkirah samada di masjid atau dari sahabat-sahabat kita. Marilah kita sama-sama merendah hati, mendengar dengan teliti. Inject peringatan tersebut pada diri bukan pada orang lain dan jangan sesekali kita memandang rendah kepada sesiapa pun yang memberi peringatan selagi ia membawa manfaat kepada kita. Allah mengurniakan kita sepasang telinga untuk kita mendengar perkara-perkara yang membawa dekat kepada Allah. Allah tidak pernah mengizinkan telinga kita mendengar sesuatu dengan sia-sia melainkan ada sebab yang harus kita teliti? Kerana kita perlu ingat pelajaran dari Allah ini boleh hadir samada melalui orang-orang yang kita jumpa, suasana sekeliling, apa yang kita dengar, dan lain-lain. Maka dengarkanlah dengan teliti selagi perkara yang kita dapat itu membawa kebaikan kepada kita, jika kita menganggap orang tersebut perangai tak bagus untuk memberi nasihat kepada kita bermakna kita masih mempunyai rasa ego kerana kita meletakkan standard orang-orang tertentu sahaja untuk memberi teguran kepada kita. Semoga kita dijauhkan dari rasa tersebut.

Berbalik kepada tajuk diatas, komunikasi sering berlaku samada secara percakapan ataupun lain-lain. Kita berkomunikasi setiap hari. Kita berkomunikasi dengan Allah melalui solat, malah Allah juga berkomunikasi dengan kita melalui Al-Quran yang kita baca setiap hari. Lebih dari itu Allah berkomunikasi dengan kita melalui alam yang dipamerkan terbentang indah didepan mata kita. Langit yang tinggi tanpa tiang, burung-burung yang berterbangan tanpa jatuh, semut yang berada disekeliling kita, kucing yang berkeliaran disekeliling kita. Dan macam-macam lagi bentuk komunikasi yang lain. Bukankah banyak pertanyaan Allah kepada kita didalam al-quran, tidakkah kamu memerhatikan langit tanpa cacat, tidakkah kamu lihat burung yang terbang siapa yang menahan? Tidakkah kamu memikirkan? Dan macam-macam lagi pertanyaan Allah kepada kita. Bukankah komunikasi pernah berlaku antara Nabi Sulaiman dengan semut. Hakikatnya binatang-binatang sebenarnya sedang berkomunikasi dengan Allah melalui zikir cuma kita yang tidak dapat memahaminya. Jadi setiap kali kita memerhatikan alam yang terbentang dengan meluas, setiap kali kita menyaksikan apa jua kejadiaan alam. cuba tanya diri kita, apakah pelajaran yang Allah nak berikan kepada kita? Cuba kita perhatikan burung yang dapat rezeki dari Allah, macam mana hebatnya kuasa Allah mengilhamkan burung-burung untuk dapatkan makanan walau tanpa akal. Maha Suci Allah. Komunikasi juga boleh berlaku kepada diri sendiri. Kadang-kadang kita bercakap dengan diri kita sendiri. Suara hati kita berbicara kepada diri kita sendiri, ataupun ucapan yang lahir dari mulut kita tentang diri kita. Sebab itu kita kena berhati-hati dengan dua komunikasi ini terhadap diri, kerana apa yang kita fikirkan tentang diri kita iaitu imej diri kita dan apa yang kita katakan pada diri kita, itulah yang akan kita jadi.

Selain dari itu, komunikasi juga wujud antara kita dengan orang lain. Sememangnya komunikasi berlaku setiap hari samada melalui percakapan ataupun bahasa badan yang kita tunjukkan. Apa yang kita ucapkan, mimik muka yang kita pamerkan, itulah gambaran yang lahir dari pemikiran kita. Samada positif ataupun negatif, manusia yang berada didepan kita mampu membacanya. Contoh mudah, bila kita sedih dan gembira, perkataan yang kita ungkapkan juga berbeza dan eksperesi wajah kita juga akan menujukkan mimik muka yang berbeza-beza .

Menurut kajian, kesan komunikasi boleh dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu Words 7%, Tonaliy 38%, fisiologi 55%. Perkataan ialah ucapan yang kita cakap, tonality ialah nada suara samada tinggi atau rendah. Fisiologi ialah seperti senyum sebelum bercakap pandang orang dengan penuh kasih sayang dan lain-lain. Bayangkan fisiologi sangat-sangat mempengaruhi nilai komunikasi kita dengan orang lain. Manusia yang berkomunikasi dengan perasaan marah menunjukkan nada yang tinggi dan fisiologi yang sangat negatif. Mungkin boleh bayangkan sekejap macam mana kalau kita sedang memarahi orang lain. Penting untuk kita mengetahui tentang hal ini kerana komunikasi yang sebenarnya bukan sekadar apa yang kita cakap tetapi kesan yang orang dapat hasil daripada apa yang kita cakap. Sebab itulah sebelum kita menegur orang lain yang berperangai buruk, tingkatkan akaun emosinya terlebih dahulu. Beri pujian dan penghargaan sebelum memperbaiki, jangan kita terlalu gopoh untuk menegur kesilapan orang lain. Kita juga perlu bertanya kepada diri sendiri, apakah teguran untuk melepaskan kemarahan kita atau untuk memperbaikinya. Kita tidak mampu mengubah orang lain hasil dari apa yang kita cakapkan, tetapi Allah yang mengubah hati manusia untuk merasai kesan atas apa yang kita perkatakan.

Hulurkanlah senyuman pada setiap orang dan pandanglah dengan penuh kasih sayang, tidak ada sebab untuk kita membenci sesiapa pun apatah lagi sahabat-sahabat kita di dalam perjuangan islam yang sebaris dengan kita. Kita tahu Rasulullah saw sangat baik melayan semua orang, akhlak baginda adalah al-Quran. Berkomunikasilah dengan baik, ingatlah ucapan yang lahir dari mulut kita lebih tajam dari mata pedang. Mampu menghiris perasaan orang lain, banyakkanlah mendengar ucapan orang lain dari bercakap banyak yang sia-sia kerana kita dikurniakan dua telinga dan satu mulut. Elakkan dari mengumpat orang lain dan memperlekehkan atau merendah-rendahkan orang lain. Ringkanlah mulut dengan ucapan terima kasih dan memohon maaf.

Akhir sekali, peringatan buat diri sendiri terutama. Ingatlah suatu hari nanti apa yang kita ucapkan akan dihitung didepan Allah swt. Masa kita melutut didepan Allah. Mulut kita akan terkunci dan anggota kita akan berbicara. Semoga kita terpelihara dari komunikasi yang sia-sia.
Mintak maaf kalau apa yang saya tulis mengguris rasa, ayat berterabur dan sebagainya. sekadar perkongsian. Semoga bermanfaat untuk kita bersama.

Wallahua’lam

2 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah. Semoga kita tergolong dalam golongan orang yang mendapat redha Allah, insya'Allah.;-)

'abd Allah said...

Jazakallahu khairan katsiran.